"بنیاد سینمای آوانگارد" - چرم گردون

"بنیاد سینمای آوانگارد" - چرم گردون

دانلود فیلم های اکسپریمنتال
"بنیاد سینمای آوانگارد" - چرم گردون

"بنیاد سینمای آوانگارد" - چرم گردون

دانلود فیلم های اکسپریمنتال

شورش گدار علیه خود، علیه قواعد و علیه فیلمسازی، به نفعِ سینما

 

شورش گدار علیه خود، علیه قواعد و علیه فیلمسازی، به نفعِ سینما

" از نفس افتاده" در مورد یک گنگستر بود. شبیه شخصیت های همفری بوگارت و ژان گابن بازی می

کردند. اون موفقیت امروز دیگه به دست نمیاد. موفقیت اون فیلم اشتباه بود! خیلی موفقیت آمیز بود.

 داستان فیلم کلاسیک بود. این فیلم که من برای شروع یک سینمای جدید دست گرفتم، اکنون به چشم پایان سینما بهش نگاه می کنم.

سینما در هر سطحی یک هنر دست سازه. و از اینجا که ایده های من اغلب مبهم و متناقض هستند و هر روز نظرم عوض می شه، تلاش می کنم.

دشواری فیلم سازی اینه که حجم عظیمی از پول در یک دوره زمانی کوتاه سرمایه گذاری می شه. و لذا اصولا جایی برای اشتباه باقی نمی مونه. اگه یک پلان بد باشه برای یک بار می شه از نو فیلم برداری کرد. ولی نه 50 مرتبه.  

و اگر پلان، یک پلان پیچیده با 200 تا سیاهی لشکر و بازی گرتا کاربو یا مریلین مونرو باشه نمی تونید برداشت دومی داشته باشید. همون پلان اول رو دستت مونده. در حالی که من فضایی رو به منظور خطا برای خودم در نظر می گیرم تا بتونم بهترین پلان رو انتخاب کنم.

اگر برای یک فیلم خوب یک ماه وقت داشته باشم، می تونم تا 29 بار اشتباه کنم؛ و بعدش روز 30 ام همه چیز رو درست و صحیح تحویل بدم. ترجیح میدم این انتخاب رو به روش خودم فیلم برداری باز نگه دارم. مثل استفاده از دوربین روی دست.

موضوع ساده ست، 30 دقیقه زمان میبره تا دوربین روی یک " سه پایه " تنظیم کنید. روی سه پلان که 90 دقیقه زمان اضافه می گیره. ضرب در یک هفته ی 6 روزه برای فیلم برداری می شه یک روز کامل!

یک فیلم برداری 6 روزه. یک هفته طول می کشه. پس من در مقایسه با بقیه کارگردان ها ماهی یک هفته در در زمان صرفه جویی می کنم.

موضوع به همین سادگیه. فقط یک راه بوده. فقط یک راه برای انجام کارها وجود داشته. آدم هایی بودند که مثل حق کپی رایت از این روش محافظت می کردند. یک مکتب پنهان فقط. برای همینه که من از ساختن فیلم " از نفس افتاده" پشیمان نیستم. چون همه { استانداردهای روز سینما} رو زیر پا گذاشتم.

ترجمه : ناسینما

پیاده سازی : سعید عامری سیاهوئی

تنظیم و ویرایش : سینماگران پیشرو گامرون

 

وقتی تارکوفسکی از محبوبترین فیلمساز خود میگوید


وقتی تارکوفسکی از محبوبترین فیلمساز خود میگوید

توی مسکو ما فیلم سازی رو از غرب یاد گرفتیم. ولی من بین فیلم هایی که از آرشیو مون انتخاب می کردم به موضوعات دیگه ای علاقمند بودم. توی فیلم خانه مان؛ من شیفته ی ژاندارک شده بودم.

به واسطه ی اون آزادی مطلقی که از تماشای فیلم به مخاطب دست می داد. آزادی مطلق در احساسی که ناشی از فیلمی نبود که فقط چشم انداز و منظره باشه. بلکه از فیلمی که  قطعه ای از طبیعت و قسمتی از زندگی بود. ممکنه اون فیلم رو دیده باشید یا نه. ممکنه اون فیلم رو به عنوان هنر لحاظ کرده باشید یا نه. یک چونین آزادی ای در کار یک شخص از منظر مخاطب یا منتقدین برای همیشه برای من تبدیل شده به سمبلی از رفتار کارگردان نسبت به مخاطبش.

من احساس نزدیکی خیلی زیادی به برسون دارم. از بین تمام هنرمندانی که به دنبال سادگی و عمق هستند او ( روبر برسون) یکی از معدود کسانی هست که توی کارش به این مهم دست پیدا کرده. این ضروریه که همه ما به دنبال سادگی هستیم. تمامی هنرمندان مهم به دنبال سادگی هستند. ولی فقط تعداد کمی بهش دست پیدا می کنند.

برسون یکی از اون معدود افرادیه که در این زمینه موفق شده.

ترجمه : ناسینما

پیاده سازی : سعید عامری سیاهوئی

تنظیم و ویرایش : سینماگران پیشرو گامرون 

پاراجانف : یک انتخاب داشتم؛ سقوط کنم یا تبدیل به یک هنرمند شوم




من 100 داستان کوتاه و شش فیلم نامه دارم. چهار فیلم نامه در آینده نزدیک فیلم خواهد شد. بقیه برای من راز باقی خواهند ماند. اون ها یا یک روز منتشر می شن یا با من دفن خواهند شد.

زمان در زندان سخت می گذشت. اما علی رغم انزوا و دور بودن، چهار فیلم نامه نوشتم. یکی از اون ها داره تبدیل به فیلم می شه. توسط یوری ایلنکو که فیلم " دریاچه قو" را خواهد ساخت. فیلم دوباره محیط بزهکار وآسیب شناسی اون هست.

انزوا آدم ها رو آسیب پذیر می کنه. اون ها تو رو 10 روز زندانی می کنن و تو آسیب پذیر می شی. از لحاظ ذهنی یا جنسی. فقط برای زنده ماندن. چون انزوا خوف آوره.

اگر شما 2000 نفر رو منزوی کنید در یک کمپ در بسته، شرایط غم انگیز و آسیب پذیریه.

شروع کردم به نقاشی کردن. من بعضی از مواد جالبی رو آوردم که در انزوا ساخته بودم. دوستان من معتقدند که من در میان اون همه کثافت به خلوص و پاکی رسیدم. در کارم و در معنویت خودم.

من یک انتخاب داشتم: یا سقوط کنم یا تبدیل به یک هنرمند بشم.

بسیاری از کارهای من توی زندان در ایروان به نمایش در آمدند. نمایشگاه سه ماه برپا بود. در پانزدهم مِی وقتی نمایشگاه تعطیل شد یک صف به طول یک مایل وجود داشت. من زیر ظلم سه دیکتاتور کار کردم و سختی کشیدم. دیکتاتورهایی که در کرملین بودند. امروز پرسترویکا داره نمودار دوره ها رو جستجو می کنه. شاید یک کتاب پیدا بشه در برابر اون سال ها. مثل یک کاردیوگرام. همون طور که استالین وقتی روی کار بود قیمت جوراب رو پایین آورد . بعد مردم خوشحال شدن که جوراب دو کوپک ارزون تر شده. هر شش ماه قیمت جوراب رو پایین می آورد. قیمت نان تغییری نکرد. یک رسم کننده فیلم های اون زمان شوروی و نه تنها مال من، مثل ترسیم کننده نمودار ترور هستند. اون ها ترسیم کننده وحشت هستند. وحشت از شکست خوردن فیلمت. وحشت از گرسنه موندن. تو برای کارت دچار وحشت شدی.

ترجمه : ناسینما

پیاده سازی : سعید عامری سیاهوئی

تنظیم و ویرایش : سینماگران پیشرو گامرون  

دانلود مستند" باد جن(زار) 1348

دانلود مستند" باد جن(زار) 1348

کارگردان : ناصر تقوایی

گوینده : احمد شاملو 

https://t.me/honarcinema/10212

سفر آموزشی و گردشگری خرقان، بسطام و شاهرود

سفر آموزشی و گردشگری خرقان، بسطام و شاهرود

2 روز و 1 شب ( ظرفیت 30 نفر)

محل حرکت: تهران، میدان آرژانتین ابتدای خیابان الوند

زمان حرکت از تهران: چهارشنبه ششم دی ماه ( 6/10/1396 ) ساعت 12 شب

بازگشت از شاهرود: روز جمعه هشتم دی ماه ( 8/10/1397 ) ساعت 16:30

وسیله نفلیه: اتوبوس توریستی

مکان مورد بازدید: روستای خرقان (استان سمنان، شهر شاهرود) 


هزینه سفر شامل : دو روز و یک شب اقامت در اقامتگاه محلی / 6 وعده غذای اصلی /  4 میان وعده / بیمه مسافرتی / راهنمای سفر و راهنمای محلی / به همراه ورودی کارگاه آموزشی با موضوع انسان شناسی و سینمای تجربه گرا (مدرس: محمدرضا اصلانی) و گواهی شرکت در دوره برای هر نفر:

الف)  اقامت در سوئیت های مجموعه خرقانی (دوتخته با حمام و سرویس مجزا) 325000 تومان – ظرفیت 10 نفر

ب)  اقامت در مجموعه اقامتی بوم گردی عمارت پروین (معماری و میزبانی سنتی، حمام و سرویس مشترک ، بدون تخت) 295000 تومان – ظرفیت 20 نفر


مهلت ثبت نام:

سی ام آذرماه ( 30/9/1396 )

نحوه ثبت نام:

پس از واریز هزینه سفر به شماره کارت 6362141096797353  بانک آینده به نام مهدی یارمحمدی - جشنواره خورشید، ارایه فیش واریزی/ نام و نام خانوادگی/ کدملی و تاریخ تولد به مدیر هماهنگی الزامی است.

با توجه به محدودیت ظرفیت اولویت با کسانی است که سریعتر نسبت به ثبت نام اقدام نمایند.

تلفن هماهنگی:

مدیر هماهنگی (لیلا حبیبی):  09129306229 / تلفن پشتیبانی: 09361313909