"بنیاد سینمای آوانگارد" - چرم گردون

"بنیاد سینمای آوانگارد" - چرم گردون

دانلود فیلم های اکسپریمنتال
"بنیاد سینمای آوانگارد" - چرم گردون

"بنیاد سینمای آوانگارد" - چرم گردون

دانلود فیلم های اکسپریمنتال

سینمای آفریقا/ معرفی یک عصیانگر

عکس اصلی خبر

جبرئیل دیوپ مامبتی در سال 1945 در داکار به دنیا آمد. 

جوپ پیش از آن که به ساختن فیلم مشغول شود، در گروه «دانیل سورانو» (تئاتر ملی سنگال) کار می کرد.

او در فیلم «برای آنان که می دانند»(سرینی آسان) تی جان آئو در هیات عدالت ظاهر می شود.

در سال 1967 نخستین فیلم خود را که یک اثر فکاهی کوتاه مدت چند دقیقه ای با نام «با دو بوی» بود به پایان رساند.

از آن جا که از حاصل کار ناراضی بود و توقع گزندگی بیشتری در فیلم داشت، بار دیگر دست به ساختن آن می زند و فیلمی 50 دقیقه ای می سازد که در سال 1970 تکمیل می شود. اما از آن جا که سانسور درخواست کرد از نواختن سرود ملی روی تصاویر شهرک حصیر آباد خود داری شود، فیلم اش تا سال 1972 در سنگال به نمایش در نیامد.

جوپ در فاصله ساختن 2 نسخه فیلم «با دوبوی» فیلم هجو آمیز «شهر متفاوت» (1968) را به پایان برد که درباره تفاوت های معماری است که هر شخص در داکار با آنها رو به رو می شود.

عدم تجانس و ناسازگاری از ماترک استعماری، مطالب و گفتار تفسیری فیلم که زیرکانه و با دقت تهیه شده سوال می کند «آیا این پاریس است؟» و در واقع ، برای لحظه ای می تواند باشد، یعنی تا زمانی که دوربین عقب می رود تا بساط شرط بندی با یک فروشگاه را نشان می دهد.

پس از مسجد جامع ، شهرک حصیر آباد قرار دارد. باید توجه  داشت که داکار شهر باغ های فراوان است.

«توکی بوکی» فیلم مدت دیوپ مامبتی است. او برای مدت زمانی دراز در صدد آماده کردن طرحی برای فیلمی با نام «سانگومار» بر اساس  افسانه ای سنگالی بوده است.

«با دوبوی» را چنین می توان تعریف کرد که یک اثر شوخ و ملایم آنارشیستی است که «نگاهی نا متعارف و شاعرانه به حومه ی داکار می اندازد، جایی که سر زندگی و شوق ظاهری تلویحا به این نکته اشاره می کند که زندگی آسان نیست...»  موقعیت هایی که در فیلم نشان داده می شود مبتنی بر موقعیت های موجود در آثار کمدی دوران صامت است: پسری جوان، که به تازه گی از دارالتادیب فرار کرده، توسط پاسبانی با پاهای کج و کمانی که با کندی حرکت می کند تعقیب می شود. تعقیب در خیابان های داکار فرصت مناسبی به جوپ می هد تا به طرز خنده داری، شیوه های زندگی در این شهرِ بین المللی شده را نشان بدهد و درباره ی هر یک از جنبه هایش اظهار نظری کند.

گفتار فیلم نیز مطالب زیرکانه ای را عنوان می کند : در مرحله ای ، صدایی جدی و موقر از رادیو شنیده می شود که اعلام می کند «ارتش سنگال به ریویرا حمله کرده است امیدواریم که پاپ و سازمان ملل متحد، فرانسه را نجات دهند»

منبع: ندای هرمزگان