"بنیاد سینمای آوانگارد" - چرم گردون

"بنیاد سینمای آوانگارد" - چرم گردون

دانلود فیلم های اکسپریمنتال
"بنیاد سینمای آوانگارد" - چرم گردون

"بنیاد سینمای آوانگارد" - چرم گردون

دانلود فیلم های اکسپریمنتال

درسهایی از سینما

درسهایی از سینما

از کتاب :

 سوارکار تنها

بخش :

گفت و گو با جان فورد

نویسنده :

اکسل مدیسن ترجمه خسرو سمیعى

اکسل مدیسن : شما شش جایزه ى اسکار براى فیلم هاى مستند و "خبرچین"، "خوشه هاى خشم"، "چه سرسبز بود دره ى من" و "مرد آرام" به دست آورده اید، اما وسترن هاى شما هرگز جایزه نبرد.

جان فورد : براى من دشوار است که در این باره عقیده اى ابراز کنم. به تحقیق مى دانم که "دلیجان" راهى در سینما باز کرد. "دخترى با روبان زرد" و "جویندگان" را هم دوست دارم و به "اسب آهنین" و "کاروان سالا هم بى علاقه نیستم. "وقتى ویلى به خانه مى آید"، خنده دارترین فیلمى است که ساختم. اما باید به شما بگویم که به این جایزه ها زیاد هم افتخار نمى کنم. این "مرد آرام" چیست جز داستان مردى که چنان از دخترى خوشش مى آید که بلافاصله با او عروسى مى کند و بعد در طول فیلم سعى مى کند تا با او چنان که باید آشنا شود! وانگهى تنها جایزه اى که به نظرم منصفانه تر از بقیه مى آید جایزه ى منتقدان نیویورکى است. البته بردن جایزه همیشه لذت بخش است، اما فریبم نمى دهد. جایزه همیشه معیار درستى نیست. مى دانم که جان وین از این که هرگز جایزه نگرفته، هیچ احساس حقارت نمى کند. یا لااقل امیدوارى من این است. من این جمهورى خواهِ لعنتى را دوست دارم."

- گریفیث را مى شناختید؟

جان فورد : البته، آن ها آدم هاى واقعى بودند. وقتى که گریفیث تولد یک ملت را کارگردانى مى کرد، سه روز به عنوان هنرپیشه برایش کار کردم. یکى از اعضاء کوکلوکس کلان بودم. مى بایست سوار اسب مى شدم و کلاه درازم دائم باعث مى شد عینکم بیفتد، بعدها او را بهتر شناختم. آدم بسیار خوبى بود، بسیار درست کار بود. او بود که به حرفه ى ما اگر بشود گفت حرفه، سر و سامان داد. اما وقتى مُرد، پولى در بساط نداشت. ما همه فقیر مى میریم."

محمدبهمن چعبی CinemaExpert@  

مهدی یارمحمدی با دو فیلم در جشنواره باستان شناسی TAC امریکا

مهدی یارمحمدی با دو فیلم در جشنواره باستان شناسی TAC امریکا

از میان فیلمهای ارسالی پایگاه حمایت از فیلم کوتاه مستقل به جشنواره بین المللی فیلمهای باستان شناسی TAC امریکا، فیلم “هفت سلام” در بخش مسابقه اصلی و فیلم “شاید…” در بخش جنبی این جشنواره حضور دارند.

فیلم مستند تجربی “هفت سلام” به کارگردانی مهدی یارمحمدی در بخش مسابقه اصلی جشنواره بین المللی فیلمهای تخصصی باستان شناسی TAC امریکا، حضور دارد.

جشنواره بین المللی فیلمهای باستان شناسی TAC امریکا، از ۲ الی ۶ می ۲۰۱۸ در منطقه یوجین ایالت اورگان امریکا برگزار می شود و ۱۷۷ فیلم از ۴۵ کشور جهان را در بخش بهترین فیلمهای جهان با موضوع میراث فرهنگی به نمایش می گذارد.

مستند تجربی “هفت سلام” روایتی تجربی درباره آیین نوشتن هفت سلام با آب متبرک زعفران سفره هفت سین نوروز در منطقه شاهرود است؛ و تا کنون حضوری موفق در جشنواره های بین المللی نظیر: اکو اتنو فولک رومانی، فیلمهای مردم شناسی اسلوانی، مذهب امروز ایتالیا، فیلمهای ایرانی باستان شناسی ونکوور، بینش منچستر، سحر منچستر، یاری سوئد و …داشته است.

لازم به ذکر است در این دوره جشنواره، فیلم ” شاید…” مستند تجربی دیگری از مهدی یارمحمدی در بخش جنبی جشنواره به نمایش در می آید.