"بنیاد سینمای آوانگارد" - چرم گردون

"بنیاد سینمای آوانگارد" - چرم گردون

دانلود فیلم های اکسپریمنتال
"بنیاد سینمای آوانگارد" - چرم گردون

"بنیاد سینمای آوانگارد" - چرم گردون

دانلود فیلم های اکسپریمنتال

گفتگوی ویژه روزنامه ندای هرمزگان با مدیر جشنواره فیلم مستقل خورشید

حضور مدیر جشنواره فیلم مستقل خورشید در هرمزگان

 گفتگوی ویژه روزنامه ندای هرمزگان با مدیر جشنواره فیلم مستقل خورشید

مهدی یارمحمدی؛ مدیر و موسس جشنواره فیلم مستقل خورشید و پایگاه حمایت از فیلم کوتاه مستقل، فیلمساز، پخش کننده بین المللی فیلمهای کوتاه و مستند و داور جشنواره های بین المللی AOF  امریکا و SAHAR منچستر انگلستان، به تازگی به هرمزگان سفر نموده است.

به این بهانه با او گفتگویی دوستانه داشتیم و او صمیمانه به سوالات ما پاسخ داده است.

آقای یارمحمدی کمی درباره خودتان بگویید؟

من مدیر و موسس جشنواره فیلم مستقل خورشید هستم که جشنواره ای ویژه فیلمهای مستقل و تجربه گرا است و تلاش می کند سینمای مبتنی بر اندیشه و خلاقیت ایرانی را بعنوان سینمای پیشرو، متفکر و جریان ساز ایران به جامعه بین المللی معرفی کند. البته مدت 7 سال است که پخش کننده بین المللی فیلمهای کوتاه و مستند ایرانی نیز هستم و طی این مدت با جشنواره های زیادی در داخل و خارج از کشور همکاری داشته ام.

با توجه به اینکه شما در جشنواره های ACTION ON FILM امریکا و SAHAR منچستر انگلستان عضو هیئت داوران بودید، لطفا بفرمائید که جایگاه فیلم کوتاه ایرانی در این جشنواره ها را چگونه ارزیابی می کنید و چه تجربه خاصی از این داوری ها داشته اید؟

آن چیزی که برایم در همکاری با این جشنواره ها زیبا و خوشایند است، شوق و انرژی است که برای معرفی و نمایش آثار خوب سینمای ایران و فیلمهای کوتاه خلاق و هنری در برنامه ریزی مدیران این جشنواره ها وجود داشته است، و این از نظر من نکته مهمی است و بی تردید آینده ای روشن و خوب را برای جایگاه فیلم کوتاه و مستند ایرانی در جشنواره های بین المللی پیش بینی می کنم.

همانطور که مستحضرید، فیلم کوتاه در دنیای امروز بعنوان یک اتاق فکر عمل می کند و فضایی است برای ابراز ایده ها و نگاه های متفکرانی که قصد دارند به شیوه ای خلاقانه و بر اساس تجربیات و فهم شخصی خود، که بی تردید بخش مهمی از انسان شناسی است، دنیا را به جایی بهتر برای زندگی تبدیل کنند و جامعه را بسوی مدنیتی که شایسته انسان است راهنما باشند. من بر این باورم که سینمای ایران سهم مهمی در این عرصه دارد و در رسیدن به این اهداف تمام توان خود را بکار خواهم گرفت.

در مورد داوری فیلمها باید بگویم که در دنیای امروز مرزها کمرنگ و کمرنگ تر می شوند و این فقط ذهن و یا عادت انسانها است که این خط کشی های جغرافیایی را لحاظ می کند. در دنیای امروز بی مرزی رو به گسترش است و دنیا همچنان در حرکت خود به سمت یک دهکده جهانی است، اینکه شما در یک نقطه از دنیا باشید و از طریق جهان فیلم به هر جای این دنیا سفر کنید برای من تجربه جالب، غریب و حیرت آوری است.

این تجربه و شناخت تا چه اندازه به موضوع فیلمهای ایرانی مربوط است و تا چه اندازه به ساختار و فرم این فیلمها؟

بی تردید در جشنواره های بین المللی موضوعات جذاب فیلمهای ایرانی مورد توجه جدی است اما آنچه که بیشتر مورد پسند و سلیقه من است این است که بزودی شاهد درخشش فرم و ساختار فیلمهای مستقل و تجربه گرای ایرانی در جامعه جهانی باشیم. زیرا بر این باورم که نقش سینمای مستقل ایران در این اتاق فکر بین المللی نقش تولید اندیشه و به تشبیهی نقش حکمت و فلسفه شرق در علم فلسفه است و امیدوارم این سینما به زوذی جای خود را در جشنواره های بین المللی بازیابد.

پیشنهاد شما برای موفقیت بیشتر فیلمهای ایرانی در مجامع جهانی چیست؟

مهمترین توصیه من این است که پیش از ساختن فیلم، جهان داشته باشید، نگاه، زبان و فلسفه شخصی خود را بشناسید، با آن زندگی کنید، بیشتر بیاموزید و سپس فیلم بسازید. برای ساختن فیلم هم استانداردهای فنی و کیفی روز را بشناسید و فیلم خود را بعنوان یک محصول فرهنگی با بالاترین استانداردها به جامعه بین المللی معرفی کنید. فیلمساز فیلم کوتاه در دنیای امروز برای موفقیت و پیشرفت باید در ابتدا یک متفکر باشد.

شما تأکید خاصی بر سینمای مستقل دارید، جایگاه و نقش سینمای مستقل در سینما چیست؟

بنظر من سینمای مستقل سینمای مولف است. واژه مستقل بیانگر سینمای متفکر و یا اندیشه ورز است، سینمای مبتنی بر خرد، آگاهی و فلسفه شخصی در ابعاد جهانی، سینمایی که می توان از آن بعنوان سینمای پیشرو ، موثر و جریان ساز نام برد. من بر این باورم که آینده از آن سینمای مستقل است و سینمای مستقل مبتنی بر تجربه گرایی غایت اختیار فلسفه در سینما است.

به نظر شما در ایران تا چه اندازه به این تعریف از سینمای مستقل نزدیک شده ایم؟

به اعتقاد من شاخصه ها و بارقه های درخور توجهی از سینمای مستقل در ایران بصورت پراکنده وجود دارد، اما با توجه به ضرورت مسیر یابی صحیح بر اساس دانش و تجربه فیلمسازان و متفکران در این زمینه، جشنواره خورشید؛ بعنوان متولی حمایت از این سینما؛ طی پنج دوره برگزاری خود تلاش کرده است تا مرحله به مرحله و با تشریح و تبیین سینمای مستقل تجربه گرا بازتعریف صحیحی از سینمای مستقل ایرانی برای الگو سازی علمی در این عرصه داشته و در این راه قدمهای جدی بردارد، و به باور من تا کنون موفقیتهای قابل توجهی داشته است.

اگر موافقید درباره علت حضورتان در استان هرمزگان بگویید؟

من در سالهای گذشته شناخت مختصری درباره وضعیت سینمای هرمزگان داشته ام و این استان و پتانسیلهای کم نظیر آن همواره برای من که در گام نخست فیلمساز هستم بسیار جذاب بوده است. وجود پتانسیلهای خاص در این طبیعت بکر، زندگی بر کرانه خلیج فارس و تنوع شاخصه های مردم شناسی موقعیت ممتاز و منحصر بفردی برای هنر سینما در این منطقه دارد. باید بگویم در این راستا و به پیشنهاد و دعوت جمعی از فیلمسازان خوب هرمزگانی برای بررسی شرایط برگزاری ششمین دوره جشنواره فیلم مستقل خورشید و رایزنی در این خصوص به استان هرمزگان آمده ام.

بی تردید با توجه به جایگاه و محبوبیت جشنواره خورشید، بخصوص در دوره پنجم و حضور اساتید و هیئت داوران از دانشگاه های سوربن و بروکسل و همچنین پیام تبریک وزارت فرهنگ فرانسه به این جشنواره، این مهم اتفاق بزرگی برای استان هرمزگان خواهد بود. طی مدت حضورتان استقبال و همکاری مدیران فرهنگی استان را چگونه ارزیابی نموده اید؟

من به این همکاری و همراهی خوشبینم، بخصوص در جلساتی که با برخی مدیران فرهنگی این استان بویژه با مدیران اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، شهرداری و محیط زیست داشته ام، نگاه فرهنگی و روحیه تعامل و همراهی این بزرگواران نسبت به برگزاری ششمین دوره جشنواره فیلم مستقل خورشید در استان هرمزگان قابل تأمل و امیدوارکننده است. در این کنار این تعامل ها همراهی فیلمسازان خوب هرمزگانی و تنی چند ازحامیان فرهنگی و هنری برای من دلگرم کننده است.

امیدوارم این جلسات و تعامل ها نتایج روشنی در پی داشته باشد و  اتفاقات خوبی پیش روی استان هرمزگان و جشنواره خورشید باشد