"بنیاد سینمای آوانگارد" - چرم گردون

"بنیاد سینمای آوانگارد" - چرم گردون

دانلود فیلم های اکسپریمنتال
"بنیاد سینمای آوانگارد" - چرم گردون

"بنیاد سینمای آوانگارد" - چرم گردون

دانلود فیلم های اکسپریمنتال

بررسی "تشکیل انجمن سینماگران هرمزگان" در شورای توسعه صنعت سینما

 

در نشست مدیر کل ارشاد با فیلمسازان هرمزگان مطرح شد :

بررسی "تشکیل انجمن سینماگران هرمزگان" در شورای توسعه صنعت سینما


ندای هرمزگان- دوشنبه مورخ 18/10/1396 نشست تخصصی "هم اندیشی در باب سینمای هرمزگان"، با حضور مدیر کل و معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان ، و جمعی از فیلمسازان مطرح و پیشکسوت استان برگزار گردید.

به گزارش ندای هرمزگان ، و به نقل از اداره امور سینمایی ، در این نشست که به دعوت اداره ارشاد برگزار شد، فیلمسازان فرصت این امر را یافتند که پیشنهادات و کاستی های موجود در سینمای هرمزگان را مورد بررسی قرار دهند.

پیشنهاداتی که اگر نیمی از آن ها تحقق بیابد، افق روشنی را میشود برای سینمای هرمزگان متصور شد.

به عنوان نمونه "تشکیل انجمن سینماگران هرمزگان" خود به تنهایی می تواند شتاب بیشتری به گام های  سینمای مستقل و غیر وابسته ببخشد.  

در ابتدای جلسه، خوبیار سالاری رئیس امور سینمایی ضمن خوش آمد گویی به حاضرین، گزارشی از عملکرد یکساله اداره ارشاد ارائه نمودند.

در این گزارش به مواردی چون، برگزاری جشنواره فیلم فجر در استان و همکاری در برگزاری ششمین جشنواره فیلم مستقل خورشید اشاره شد. در ادامه از فیلم سازان خواسته شد در مدت زمان معقول به طرح مسائل و پیشنهادات خود بپردازند.

منصور نعیمی

منصور نعیمی هم چون گذشته، از سابقه فیلمسازی در استان گفتند؛ از قدمتی 60 ساله!

اما دغدغه ی غایی استاد، کوشش برای برگزاری جلسات نمایش فیلم های قوم پژوهی و مردم شناسی بود. به عقیده ایشان در دهه 40 و 50 آثاری مهم در سینمای هرمزگان خلق شده اند که با نمایش و تحلیل آن ها می شود عیار سینمای کنونی هرمزگان را سنجید.

ضمن اینکه ایشان اظهار داشتند نمایش این گونه فیلم ها سبب تقویت کیفی پژوهش در سینمای هرمزگان خواهد شد.

فروزان کهوری نژاد

مهمترین مسئله خانم کهوری، تخصیص ردیف بودجه به جشنواره اردی بهشت بود.

پیشنهاد بعدی ایشان اختصاص دادن بودجه مناسب و درخور برای ساخت سه فیلم حرفه ای عنوان شد. 

مباحث دیگر ایشان حول نبود بودجه کافی برای ساخت فیلم، عدم برگزاری جشنواره اردی بهشت و امضای تفاهم نامه با امور سینمایی کشور و شخص جناب حیدریان مطرح شد.

 علی رضا محسنی

به عقیده علی رضا محسنی سینمای هرمزگان نسبت به دیگر استانها و شهرها عقب تر است؛ و دلیلش را هم نبود بودجه کافی عنوان نمودند.

محسنی یکی از راههای تقویت سینما در هرمزگان را، برگزاری کارگاههای آموزشی در فصل مناسب دانستند.

خانم رضایی

خانم رضایی از آموزش به عنوان رکن اساسی سینما نام بردند. ایشان با بیان این که آموزش در سینمای استان رو به پیشرفت است، اظهار نمودند که به زودی شاهد تحولاتی در این زمینه خواهیم بود.

ایشان هم چون دیگر فیلمسازان مسئله بودجه را امر مهمی در تحقق این اهداف دانستند.

آقای لشکری(به نمایندگی از جاسک)

توجه بیشتر به مباحث آموزشی در دیگر شهرستان های استان، از اولویت های پیشنهادی نماینده جاسک در این نشست بود؛ و اینکه تعامل بیشتری میان بندرعباس و جاسک صورت گیرد.

لشکری هم چنین عدم ارائه گواهی شرکت در دوره های آموزشی(توسط سینمای جوان) برای هنرجویان را مشکلی در جذب فیلمسازان دانستند. 

محمدرضا رکن الدینی

رکن الدینی با توجه به این که بیشتر مباحث حول محور بودجه عنوان شد، علیرغم مهم دانستن این امر، عقیده ی دیگری داشتند.

رکن الدینی خطاب به آن ها که مشکل را صرفا در بودجه می بینند گفت، سالها پشت همین میزها نشستیم و از نبود بودجه فریاد زدیم. بودجه نیامد و ما هم حرکتی نداشتیم. اگر باز هم بودجه نیاید چه کنیم؟

کار فیلمساز مبارزه است نه نشستن! مبارزه برای ساختن، و نه صرفا ماندن و اعلام موجودیت داشتن.

باید فرامرزی فکر کنیم. ارتباط مان را بین المللی نماییم.

رکن الدینی راه تحول آموزش را دعوت از اساتید مطرح سینما و برگزاری ورک شاپ(نه درسگفتار) دانست.

بخش دیگر سخنان ایشان متوجه فیلمسازانی بود که بی اطلاع از دانش سینمای دنیا دست به خلق فیلم میزنند؛ بدون اینکه بدانند معیارهای تشخیص سینما(در باب ایده و موضوع) تغییر یافته.

توجه به توزیع فیلم، از دیگر مواردی بود که محمدرضا رکن الدینی توجه خاصی به آن نشان دادند. از دیدگاه ایشان، مسئله فقط ساختن فیلم نیست، بلکه مهمتر از آن توزیع و نمایش صحیح آن است.

فیلمساز باید همواره خود را پرزنت کند. فیلمسازان ما با این مهم غریبه هستند. باید بستری فراهم نماییم تا فیلمسازان با این مقوله آشنایی بیابند.

محمدرضا رکن الدینی در پایان اظهار داشتند که برای کم کردن بار مسئولیت خانم کهوری نژاد در سینمای جوان هرمزگان، تشکلی غیر دولتی ایجاد شود تا فیلمسازان بتوانند مستقل و بدون وابستگی اداری در آن مشغول به فعالیت باشند. چرا که سینمای جوان دارای محدودیت هایی است که از عهده و توان خانم کهوری بیرون است. 

بنفشه ابراهیمی

جسور ترین شخص جلسه خانم بنفشه ابراهیمی بودند. در نشستی که همه در حال رد و بدل کردن تعارف بودند، ایشان با جسارتی خاص به انتقاداتی از فضای بسته انجمن سینمای جوان هرمزگان و شخص خانم کهوری اشاره داشتند.

خانم ابراهیمی که مهمترین تهیه کننده مستقل سینمای هرمزگان است، با بیان این که سینمای جوان مدیریت قدرتمند و منعطفی نیاز دارد تا همه اقشار فیلمسازی را به هم نزدیک کند، یکی از ضعف های کنونی انجمن را در پراکندگی فیلم سازان دانست.

مسئله مهم دیگری که ایشان مطرح نمودند عدم کفایت مدیریت انجمن برای جذب و مهمتر از آن حفظ بودجه عنوان شد.

بنفشه ابراهیمی در ادامه، ضمن تشکر از مدیر کل اداره فرهنگ در خصوص همکاری با جشنواره فیلم مستقل خورشید، هنر و ورزش را دو امر مهم دانستند که نیازمند توجه بیشتر مدیران فرهنگی کشور می باشد. 

ابراهیمی در پایان سخنان خود ضمن حمایت از فیلم سازان جوان هرمزگانی عنوان نمودند که حاضر به سرمایه گذاری بر روی فیلمهای فاخر و شاخص میباشد. 

داوود مرزی زاده

مستند ساز هرمزگانی در خصوص مشکلات شرکت های سینمایی( مانند تخصیص تسهیلات آسان بانکی)  مواردی را عنوان نمودند.

امین درستکار

امین درستکار از مدیریت ارشاد تقاضا نمودند که طرح آسیب شناسی سینما در هرمزگان اجرایی شود. 

اصغر گردابی

حمایت از شرکت های فیلمسازی و ارائه راهکاری برای اعتبار بخشی به گواهی های صادره از سوی آموزش گاههای سینمایی  استان از جمله پیشنهاد های اصغر گردابی بود.

محمد رودباری زاده

حمایت از شرکت های فیلمسازی و آسان سازی مجوز فیلم سازی از جمله خواسته های محمد رودباری زاده بود.

همچنین ایشان ایده در سینما را از پول کلان در سینما موجه تر دانستند.  

رضا کمالی

نداشتن گروه متخصص و منسجم فیلمسازی از جمله دغدغه های دکتر رضا کمالی بود که در این نشست مطرح شد.

بحث دیگر عدم شهرت سازی بود که از دیدگاه دکتر موجبات فراموشی ما را از سوی جامعه سینمایی ایران فراهم نموده است.

اقتصاد هنر، مسئله مهمی بود که دکتر کمالی آن را عنصر بقای سینما عنوان داشتند. ایشان اقتصاد در هنر را یکی از راههایی دانستند که می تواند ما را از امر نداشتن بودجه رهایی ببخشد.

محمد نصرتی

فیلمساز جوان هرمزگانی از وضعیت نامناسب سینمای جوان انتقاد کرده و فضای انجمن را کسالت بار و بدون پویایی خاص دانستند.

ایشان از مدیریت ارشاد خواستند تا نسبت به ایجاد یک تشکل جدید سینمایی جدای از انجمن سینمای جوانان هرمزگان، اقدام نمایند.

سعید موحدی

معاونت فرهنگی اداره ارشاد هرمزگان ضمن پرچالش خواندن حوزه سینما، از آثار درخشان  دهه چهل هرمزگان نیز یاد کردند.

جناب موحدی با اعلام اینکه هیچ اجباری به عضویت در سینمای جوان نیست، گسترش سینما در هرمزگان را ارجح تر دانستند.

سعید موحدی ضمن حمایت از فیلم سازان، عنوان نمودند که در جهت شکوفایی سینمای استان به کمک فیلمسازان نیاز داریم.

معاونت فرهنگی ارشاد در ادامه حمایت خود از شرکت های سینمایی  را اعلام کردند.

واگذاری امور سینما به بخش خصوصی از دیگر مسائل مطرح شده از سوی ایشان بود.

علی رضا درویش نژاد

پس از اتمام سخنان فیلمسازان، دکتر درویش نژاد مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به بررسی گفته های هنرمندان پرداختند.

دکتر درویش نژاد درآغاز از ایجاد فضای باز در سینما سخن گفتند. و اینکه وظیفه ارشاد بستر سازی این امر مهم است. سپس از روابط بین المللی سخن گفتند:  

" اگر فیلمی هست که دارای ظرفیت های سینمایی و فرهنگی لازم باشد به سازنده ی  آن کمک می کنیم تا به جشنواره های خارجی برود".

دکتر درویش نژاد در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به حمایت همه جانبه از فیلمسازان اظهار داشتند که اگر جایی نیاز باشد که از هنرمندان دفاع کنیم، حتما آنرا انجام خواهیم داد.

مدیر کل اداره ارشاد در خصوص آموزش و تولید هم نوید روزهای روشنی را دادند:

" آموزش و تولید اصلی ترین رکن سینماست. به همین جهت طبق تفاهم نامه با وزارت ارشاد و امور سینمایی از 8 فیلم زیر 30 دقیقه حمایت می کنیم".

ضمن اینکه ایشان اظهار داشتند که حاضر به خرید انواع فیلم مستند حرفه ای مطابق با استاندارهای روز ایران هستیم.

دکتر درویش نژاد در پایان سخنان خود از تشکیل شورای توسعه صنعت سینما گفتند. شورایی که می تواند برای بسیاری مسائل و مشکلات حاضر سینمای هرمزگان از جمله تشکیل انجمن سینماگران هرمزگان راه گشا باشد.

لازم به ذکر است که در این نشست فیلم سازان دیگری هم حضور داشتند که البته سکوت را اختیار نمودند. از جمله این هنرمندان می توان به آقای نادر رونده، سعید عامری سیاهوئی، احمد مریدی زاده، فرشید ایران پرست، احسان رضایی و مهدی بیدل اشاره نمود.  

 

 

 

مستند "آذینی" از هرمزگان بهترین فیلم جشنواره ملی "گردشگری"

مستند "آذینی" از هرمزگان 

بهترین فیلم جشنواره ملی "گردشگری"  

به گزارش ندای هرمزگان و به نقل از دبیرخانه چهارمین جشنواره مشارکت ملی گردشگری با رویکرد میهمان نوازی، فیلم مستند آذینی به کارگردانی محمدرضا رکن الدینی و داوود مرزی زاده از هرمزگان به عنوان بهترین فیلم این جشنواره برگزیده شد.

چهارمین جشنواره مشارکت ملی گردشگری با رویکرد میهمان نوازی با هدف افزایش آگاهی بیشتر جامعه از اهمیت و ارزش های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی صنعت گردشگری و نیز افزایش مشارکت و همکاری مردمی در خلق ایده­ها و تفکرات نوین، با همکاری سازمان­ها و موسسات دولتی و خصوصی و فعالان مردمی در حوزه گردشگری برگزار گردید.

فیلم "آذینی" از تولیدات حوزه هنری هرمزگان- با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان- به کارگردانی محمدرضا رکن الدینی قلعه دژ و داوود مرزی زاده، توانست عنوان بهترین فیلم حرفه ای جشنواره را از آن خود نماید.  

مستند آذینی به منطقه خور آذینی از منظر محیط زیست و مردم شناسی پرداخته است. به طوری که همزمان با معرفی خور آذینی و درختان حرا و چندل و زیبایی های موجود در آن، وارد زندگی مردم محلی منطقه شده، و بخشی از زندگی شان(مرتبط با خور آذینی) را به تصویر می کشد.

بنا بر اعلام دبیرخانه چهارمین جشنواره مشارکت ملی گردشگری با رویکرد میهمان نوازی، اسامی برترین های جشنواره به شرح ذیل اعلام گردید:

نفر اول : محمدرضا رکن الدینی برای فیلم مستند تحلیلی"آذینی"

نفر دوم : میترا روحی منش برای فیلم گزارشی از مجموعه در قلب کومش "بسطام، درخشش یک سرزمین"

نفر سوم : میکائیل مقیمی پور برای فیلم مستند گردشگری " جلوه گاه هنر عامیانه"

مستند آذینی تا کنون در جشنواره های مهم داخلی از جمله ششمین جشنواره ملی فیلم مستقل خورشید، دریا مسیر توسعه، ششمین جشنواره بین المللی فیلم سبز ایران، گراش و چهارمین جشنواره مشارکت ملی گردشگری با رویکرد میهمان نوازی نیز حضور داشته، که موفق به دریافت جوایزی ارزشمند از این جشنواره ها شده است.