"بنیاد سینمای آوانگارد" - چرم گردون

"بنیاد سینمای آوانگارد" - چرم گردون

دانلود فیلم های اکسپریمنتال
"بنیاد سینمای آوانگارد" - چرم گردون

"بنیاد سینمای آوانگارد" - چرم گردون

دانلود فیلم های اکسپریمنتال

گفتگو با مجید وفادار، دبیر ششمین جشنواره فیلم سبز (هرمزگان)



محمدرضا رکن الدینی:

ششمین دوره «جشنواره بین‌المللی فیلم و هنرهای تجسمی سبز ایران» با هدف شناسایی بهترین آثار سینمایی و هنرهای تجسمی مرتبط با حفاظت «محیط‌زیست» و «منابع طبیعی» در سطح ملی و بین‌المللی، و نمایش عمومی آنها به منظور ارتقاء آگاهی عمومی و فرهنگ‌سازی در این زمینه، در ۳۱ تیر تا ۶ مرداد ۱۳۹۶ ،  همچون دوره ی پیش، به صورت همزمان در سراسر ایران برگزار خواهد شد.

هرمزگان به عنوان یکی از 6 استان برتر در پنجمین جشنواره فیلم سبز، امسال نیز حضوری مهم در این زمینه خواهد داشت.

به همین بهانه و برای دسترسی به جزئیات بیشتر به سراغ مجید وفادار دبیر ششمین جشنواره فیلم سبز ایران (هرمزگان) در هرمزگان رفتیم.

مهندس وفادار را بیشتر به عنوان مدیر کل حفاظت محیط زیست هرمزگان می شناسیم. اما جالب اینکه ایشان حضوری جدی و مهم در زمینه تولید فیلم دارند.

تهیه کنندگی فیلم هایی مانند: خرسین، محیط بان، سرزمین زیبای من، و دوشوک و مدیریت تولید مستند تجربی خور آذینی نشان از علاقه ایشان به هنر و سینما خواهد داشت.

این گفتگو را با هم می خوانیم :

رکن الدینی : جناب وفادار لطفا در مورد سابقه برگزاری و اهداف جشنواره فیلم سبز بفرمائید.

وفادار: به نام خدا. جشنواره بین المللی فیلم سبز ایران مهمترین رویداد فرهنگی، هنری و محیط زیستی کشور در سال 1377 پایه گذاری شده و تا کنون 5 دوره ی آن برگزار شده است. مرکز اصلی جشنواره در تهران است، که به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار می گردد.

مهترین اهداف این جشنواره ترویج فرهنگ حفاظت محیط زیست و تشویق، تولید، شناسایی و ترویج آثار ارزشمند و با کیفیت موثر در جهت استقرار این فرهنگ است. و امید واریم با یاری خدا و همراهی سازمانها و دستگاههای فرهنگی استان دوره ی ششم را درخشانتر از سال قبل برگزار نماییم.

رکن الدینی : همانطور که عرض کردید شما سال گذشته هم حضوری فعال در برگزاری جشنواره در هرمزگان داشتید. که جزو 6 استان برتر هم  شناخته شدید چه عواملی موجب شد که محیط زیست هرمزگان به عنوان استان برتر انتخاب شود؟   

وفادار : ما سعی کردیم جدا از نمایش فیلمها در سه شهرستان بندرعباس(کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و شهرک شرکت پالایش نفت بندرعباس) جزیره قشم، هرمز و لاوان، برنامه های متنوعی برای عامه مردم و هنرمندان فیلمساز و عکاس هرمزگانی نیز برگزار کنیم.

از جمله برنامه های دوره ی پیشین می توان اشاره داشت به :

- نمایش فیلم های جشنواره در 2 نوبت صبح و عصر

- مروری بر آثار محیط زیستی فیلم سازان هرمزگانی

- نمایش آثار محیط زیستی برتر جهان    

- تحلیل و بررسی فیلم های جشنواره با حضور منتقدین

- ورک شاپ تخصصی فیلم با سه موضوع: ساختار در سینمای مستند، پژوهش در سینمای مستند و فیلمنامه در سینمای مستند

- ورک شاپ تخصصی عکس   

- ورک شاپ تخصصی فتوشاپ 

- کارگاه آشنایی با طبیعت گردی

- کارگاه چالش های محیط زیست انسانی و آلاینده ها(مخصوص کودکان و نوجوانان)  

در کنار این برنامه ها که با همراهی هنرمندان استان برگزار شد، نشستهایی تخصصی با حضور فیلمسازان هرمزگانی نیز برگزار گردید.

در حاشیه این برنامه ها نیز، به همت حوزه هنری و شخص انوشیروان پیشدار که به عنوان یکی از حامیان جشنواره در دوره ی پنجم بودند، نشستی صمیمی با مدیر کل صدا و سیمای مرکز خلیج فارس داشتیم که به نتایج روشنی نیز رسیدیم. 

مجموع این برنامه ها سبب شد تا ستاد جشنواره فیلم سبز در هرمزگان یکی از 6 استان برتر کشور شود. 

و  لازم است سپاس گذار  باشم از نفت پاسارگاد، شرکت پالایش نفت بندرعباس، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان و به خصوص شرکت پالایش نفت لاوان که با همراهی این عزیزان دوره ی پنجم را برگزار نمودیم.

رکن الدینی: برای دوره ششم با دستگاه ها و متولیان فرهنگی استان هم نشستهایی داشته اید؟

وفادار : بعد از اینکه ستاد جشنواره تشکیل شد نشستهایی با صنایع هرمزگان داشتیم. خوشبختانه صنایع استان همواره در کار فرهنگی پیشرو بوده اند. و صدالبته کار فرهنگی مرتبط با محیط زیست!

ضمن اینکه جلساتی با ادارات فرهنگی مانند حوزه هنری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی، آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی برگزار شده است. که هر یک به سهم خود برای مشارکت در ششمین جشنواره فیلم سبز در هرمزگان اعلام آمادگی نموده اند.

رکن الدینی: خروجی این نشستها را چگونه ارزیابی می کنید؟

وفادار : به همراهی مجدد آنها نیز امیدواریم. به خصوص صنایع استان که خود را موظف می دانند در برنامه های فرهنگی که در سطح هرمزگان انجام می شود مشارکت جدی داشته باشند.

رکن الدینی: اعضای ستاد اجرایی دوره ی ششم چه کسانی هستند؟

وفادار : بنا به دستور دکتر ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، بنده به عنوان دبیر جشنواره مشغول به انجام وظیفه خواهم بود. 

سایر اعضای ستاد هم عبارتند از :

مدیر روابط عمومی: داوود مرزی زاده،

مسئول ستاد اجرایی : محمدرضا رکن الدینی

اعضای شورای سیاست گذاری: مهندس مسیحی، مهندس هاشمی و  میثم قاسمی

رکن الدینی : پیش بینی شما در خصوص حضور و مشارکت مردم چگونه است؟

وفادار : در این خصوص با اداره آموزش و پرورش مذاکراتی انجام شده که سانس های ویژه ای را برای دانش آموزان مقاطع مختلف در نظر گرفته ایم.  

همچنین در حال مذاکره با دانشگاه های استان هستیم که بتوانیم بخش هایی از نمایش فیلمها و حتی کارگاه های جشنواره را در اختیار دانشجویان گرامی قرار دهیم.

رکن الدینی : دوره ی ششم جشنواره در چه شهرهایی برگزار خواهد؟  

وفادار : در تلاش هستیم جدای از بندرعباس و سه جزیره ای که در دوره قبل در برگزاری جشنواره به ما کمک کردند، یکی دو شهر دیگر را به مجموعه خود اضافه نماییم تا بتوانیم فرهنگ حفاظت از محیط زیست را در سطح بیشتری از استان هرمزگان اشاعه دهیم. و چه زبانی گویاتر از تصویر و سینما می تواند ما را در این زمینه یاری دهد!؟  

رکن الدینی: تاریخ برگزاری جشنواره در چه زمانی است؟

وفادار : جشنواره از 31 تیرماه 1396 افتتاح خواهد شد که تا 6 مرداد ادامه خواهد داشت. و استان هرمزگان نیز همزمان با شروع جشنواره در تهران کار خود را آغاز می کند.

جا دارد همین جا از مردم هنر دوست هرمزگانی دعوت نماییم که در این کار فرهنگی مهم یاری رسان ما باشند و با حضور سبز خود، دلگرمی بیشتری برای برگزاری هر چه بهتر ششمین جشنواره فیلم سبز ایران در هرمزگان به ما بدهند.

رکن الدینی: با سپاس از شما که صمیمانه سوالات ما را پاسخگو بودید. اگر نکته خاصی مانده در خدمت شما هستیم.

وفادار: من هم به نوبه خودم از شما و روزنامه ندای هرمزگان تشکر میکنم. و امیدوارم در نشستهایی که طی هفته های آتی با اصحاب رسانه برگزار خواهد شد، نسبت به انتشار اخبار جشنواره همراهی های خوبی صورت پذیرد.   

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.